ΤΑΟΛΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ

ΤΑΟΛΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ

Απλοποιημένο Ται-τζί 24 κινήσεων - Ershisi Shi Taijiquan

Ιστορική διαδρομή

Το 1954 ιδρύθηκε στην Κίνα η Επιτροπή Αθλητισμού και Κουλτούρας. Ένα τμήμα της ήταν υπεύθυνο να εξερευνήσει, να καταγράψει και να διαδώσει τις μαχητικές τέχνες της Κίνας. Η απόφαση τους ήταν να απλοποιήσουν, να συστηματοποιήσουν και να δημιουργήσουν την κατάλληλη υποδομή ώστε να κάνουν τις μαχητικές τέχνες προσβάσιμες σε όλους.
Το Τάι-τζι επιλέχθηκε από τους ιθύνοντες Κινέζους να είναι η πρώτη μαχητική τέχνη που θα διαδοθεί σε όλη την Κίνα και να είναι αυτό που θα αντιπροσωπεύει την χώρα τους στον υπόλοιπο κόσμο.
Έκριναν ότι σε αυτό αντανακλάται η Κινέζικη κουλτούρα καθώς και το πρότυπο συμπεριφοράς που ήταν ιδανικό για τον πολιτισμό τους (δεκτικότητα, πνευματικότητα, υποχωρητικότητα, εσωτερική δύναμη και εξωτερική μεγαλοπρέπεια).
Γι’ αυτό τον σκοπό κάλεσαν διακεκριμένους δασκάλους της εποχής (Wu Tunan, Chen Fake, Gao Ruizhou, Tian Zhenfeng, LiTianji, Tan Hao κ.α) για να προτείνουν και να συνθέσουν ένα απλοποιημένο Τάι-τζί. Η πρόταση αυτής της επιτροπής που περιελάμβανε αντιπροσωπευτικές κινήσεις από όλα τα μεγάλα και γνωστά στυλ Τάι-τζί της εποχής απορρίφτηκε επειδή ήταν πολύ περίπλοκη.
Το 1955 οι Li Tianji, Mao Bohao, Tang Hao και Wu Gaoming βρήκανε λύση στο πρόβλημα. Επιλέγοντας τις πιο αντιπροσωπευτικές κινήσεις από το Yang στυλ Τάι-τζι έφτιαξαν μια σειρά κινήσεων που θα μπορούσε εύκολα να μάθει κάποιος. Η βασική ιδέα ήταν: ‘από το εύκολο στο δύσκολο και από το απλό στο πολύπλοκο’. Επειδή αυτή η σειρά είχε 24 κινήσεις τις έδωσαν το όνομα, Ershisi Shi Taijiquan – 24 step Taiji.
O Li Tianji έγραψε και συνέθεσε ένα βιβλίο με την ονομασία "Απλοποιημένο Τάι-τζι 24 Κινήσεων" το οποίο εκδόθηκε το 1956 από την Επιτροπή Αθλητισμού και αποτέλεσε την ύλη για τα τμήματα φυσικής αγωγής της Κίνας. Το απλοποιημένο Τάι-τζι των 24 κινήσεων κρατάει ακόμα τις τεχνικές άμυνας και επίθεσης που αρχικά είχε το παραδοσιακό Τάι-τζι και δεν είναι απλή γυμναστική επίδειξη. Ήταν και συνεχίζει στις μέρες μας να είναι για πολλούς μια πόρτα για να μπουν και να εξερευνήσουν τον μοναδικό κόσμο του Τάι-τζι. Σήμερα εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο μαθαίνουν και εξασκούν τη φόρμα των 24 κινήσεων. Με την πάροδο του χρόνου όμως, φαίνεται σαν η φόρμα αυτή να έχει απομακρυνθεί από τις ρίζες της και η αρχική της δύναμη να έχει χαθεί. Το πρόβλημα αυτό λύνεται εύκολα αν κατανοήσουμε τις αρχές που διέπουν το Τάι-τζι και φροντίσουμε ώστε να είναι παρούσες κατά την διάρκεια της άσκησης. Επειδή ακριβώς δεν είναι οι κινήσεις αλλά οι αρχές που κάνουν το Τάι-τζι να ξεχωρίζει ανάμεσα στις Κινέζικες μαχητικές τέχνες.

κινήσεις ΤΑΟΛΟΥ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ

Θεωρία και αρχές στο Τάι-τζι

Στο Τάι-τζι έχουμε τρία επίπεδα εξάσκησης:
Στο πρώτο επίπεδο μαθαίνουμε τις κινήσεις και την φόρμα.
Στο δεύτερο επίπεδο εμβαθύνουμε στις κινήσεις μαθαίνοντας και κατανοώντας την μηχανική πίσω από κάθε στάση και τις αρχές από τις διαφορετικές εφαρμογές της εσωτερικής δύναμης.
Στο τρίτο επίπεδο συνδυάζουμε την αναπνοή (qi) με την φυσική μας δύναμη ώστε να πετύχουμε μια κατάσταση συνειδητότητας όπου θα μπορούμε να κινούμαστε προς οποιαδήποτε κατεύθυνση ελεύθερα με χάρη και πνεύμα.

Βασικά στοιχεία στο πρώτο επίπεδο:
1. Χαλάρωσε το κορμί και ηρέμησε το μυαλό
2. Κράτα το σώμα ευθυγραμμισμένο
3. Διόρθωσε κάθε στάση και τεχνική
4. Το σώμα να είναι ανάλαφρο και σταθερό
5. Να είσαι χαλαρός, φυσικός και ευλύγιστος

Βασικά στοιχεία στο δεύτερο επίπεδο:
1. Συντονισμένη κίνηση από όλο το κορμί
2. Κίνηση απαλή και φυσική
3. Κίνηση χωρίς τέλος

Βασικά στοιχεία στο τρίτο επίπεδο:
1. Κατευθύνουμε την κίνηση με το μυαλό και έχουμε συνείδηση του άδειου και του γεμάτου
2. Κινούμε το σώμα με την πρόθεση και εναρμονίζουμε την δύναμη με την αναπνοή
3. Παραμένουμε ατάραχοι και γεμάτοι από το πνεύμα. Περνάμε από την φόρμα στην ελευθερία
Στο Τάι-τζι για να πετύχουν οι στρατηγικές του και οι τεχνικές, πρέπει κάποιος να κατακτήσει 4 σημαντικές ικανότητες: φυσικότητα, δεκτικότητα, διαίσθηση, έλεγχο.

1.Ting
Να περιμένεις να κινηθεί ο αντίπαλος και μετά να κινηθείς πιο γρήγορα. Να αντιδράς σωστά και να προβλέπεις τις αλλαγές στην αλλαγή της δύναμης του αντιπάλου.
2. Hua
Να απορροφάς την εισερχόμενη δύναμη.
Αντί να βάζεις δύναμη στην δύναμη να ακολουθείς την δύναμη μέχρι να εκτονωθεί και να οδηγείς τον αντίπαλο έξω από το κέντρο του.
3. Na
Η ικανότητα να αποφεύγεις την επίθεση και να οδηγείς τον αντίπαλο σε σημείο που να είναι ευάλωτος.
4.Fa
Να βρίσκεις τα αδύνατα σημεία του αντιπάλου. Να εκμεταλλεύεσαι την έλλειψη ετοιμότητας. Να χτυπάς με την δύναμη σου αλλά και με την δύναμη του αντιπάλου.

Σημεία Κλειδιά:

1. Xuan Ding Zheng Rong
Σπρώξε την κορυφή του κεφαλιού. Να είσαι ήρεμος και φυσικός.

2. Chen Jian Zhui Zhou
Κράτα τους ώμους και τους αγκώνες κάτω.

3. Zhan Bi Xu Ye
Τέντωσε τα χέρια και άδειασε τις μασχάλες.
Τα χέρια είναι σαν να τραβιούνται κι από τις δύο μεριές.
Οι μασχάλες πρέπει να έχουν την αίσθηση σαν να είναι ανοικτές
και να μην κολλάνε στα πλευρά.

4. Shu Zhi Ta Wan
Χαλάρωσε τα δάκτυλα, βύθισε τον καρπό.

5. Xan Xiong, Ba Bei
Βύθισε το στήθος και άνοιξε την πλάτη.

6. Song Yiao Zheng Ji
Χαλάρωσε την μέση και ευθυγράμμισε την σπονδυλική στήλη.

7. Suo Kuan Lian Tun
Κράτα τα ίσχυα και τον γοφό κάτω. Γύρνα τον κόκκυγα και χαμήλωσε
τους γοφούς.

8.Ti Gang Shi Fu
Ανέβασε το περίνεο και κράτα το υπογάστριο σταθερό.
Όταν εισπνέεις πίεσε με το διάφραγμα την κοιλιά και τράβηξε
προς τα πάνω τους μυς του περινέου για να βυθίσεις την αναπνοή (qi).

9. Qu Tui Luo Kua
Λύγισε τα πόδια, βύθισε τους γοφούς – κατά την διάρκεια της εκτέλεσης
των κινήσεων δεν πρέπει να πηγαίνουμε πάνω κάτω.

10. Xuo Xi Kou Zu
Κράτα τα γόνατα ευλύγιστα και τα πόδια σταθερά στο έδαφος - ακόμη και στη στάση του ενός ποδιού ή όταν κλωτσάμε το γόνατο πρέπει να μην τεντώνει εντελώς. Το πόδι πρέπει να πατάει καλά και να μην ανασηκώνεται.

Κοινά λάθη στο Τάι-τζι για τους κριτές και προπονητές:

1. Το στήθος ανεβαίνει, η λεκάνη πετάει προς τα έξω, τα άκρα είναι δύσκαμπτα
2. Οι κινήσεις είναι υπέρ το δέον μαλακές και αδύναμες. Δείχνουν σαν να εκτελούνται από κάποιον ηλικιωμένο ή ασθενικό.
3. Το κορμί γέρνει εμπρός και πίσω σε αφύσικες στάσεις.
4. Οι κινήσεις είναι αδέξιες (τα γόνατα κινούνται δεξιά αριστερά ή πάνω κάτω) και τα πόδια δεν έχουν ρίζα (π.χ. το πίσω πέλμα δεν πατάει δυνατά και σταθερά στο έδαφος)
5. Η δύναμη και η πρόθεση εφαρμόζονται με αστάθεια και αναποτελεσματικότητα χωρίς συντονισμό του κορμιού με τα άκρα.
6. Τα χέρια και τα πόδια δεν είναι συντονισμένα και δεν υπάρχει συγχρονισμός (πρέπει όταν μια άρθρωση κινείται όλες να ακολουθούν και όταν μία σταματήσει όλες οι άλλες να σταματούν).
7. Οι κινήσεις ξεκινούν και τελειώνουν απότομα χωρίς ροή.
8. Δεν υπάρχει διαχωρισμός σε αυτό που αποκαλούμε άδειο-γεμάτο και δεν φαίνονται οι αλλαγές στον ρυθμό και στην εφαρμογή της δύναμης.
9. Η αναπνοή δεν είναι σωστή και δεν είναι συντονισμένη με την εφαρμογή της δύναμης.
10. Οι κινήσεις δείχνουν φοβισμένες χωρίς πνεύμα και τους λείπει η εξωτερική χάρη και η εσωτερική ζωτικότητα.

Τι πρέπει γενικά να προσέχουν οι κριτές και προπονητές στα Σινγκ Γι (Xing Yi) και Μπά Γκουα (Ba Gua):

Στην εσωτερική γροθιά η σημασία πρέπει να δίνεται στον τρόπο που εκτελούνται οι τεχνικές και όχι στην ποσότητα των τεχνικών που εμπεριέχονται στα ταολού.
Και εδώ η σπονδυλική στήλη πρέπει να είναι ευθυγραμμισμένη. Το στήθος πρέπει να μην σηκώνεται προς τα επάνω και η λεκάνη να μην πετάει προς τα έξω.
Ο βηματισμός είναι πολύ σημαντικός. Λέμε πως δεν πρέπει να δείχνουμε το πέλμα όταν κινούμε το μπροστινό πόδι και την φτέρνα όταν φέρνουμε το πίσω. Πρέπει να είναι φανερό πως η δύναμη πηγάζει από το πίσω πόδι, κατευθύνεται από την μέση και εκδηλώνεται στα χέρια.
Στο Σινγκ Γι πρέπει να είναι εμφανής η εκρηκτική δύναμη και η δύναμη από όλο το κορμί. Συνεπώς σε κάθε χτύπημα τα χέρια και τα πόδια φθάνουν ταυτόχρονα.
Στο Μπάγκουα θα πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην ισορροπία όταν εκτελούμε τις εναλλαγές στις κατευθύνσεις και στην περιστροφή της μέσης.
Οι μορφές της Εσωτερικής γροθιάς δεν πρέπει να είναι απλώς μια γυμναστική επίδειξη αλλά να εκτελούνται σωστά σύμφωνα με τις αρχές.
Οι κριτές πρέπει να είναι δίκαιοι και ακριβείς.

Μέλος της Ευρωπαϊκής και Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Γουσου - Κουνγκ Φου.
Αναγνωρισμένη από τη Γενική Γραμματεία
Αθλητισμού με το υπ' αριθμ. 12/2456 ΦΕΚ.

Επικοινωνία

Αρτάκης & Ελλησπόντου, 133 41 Άνω Λιόσια & Κωνσταντινουπόλεως 59, 133 42 Άνω Λιόσια
Χάρτης

+30 693 672 1714

board@wushu.org.gr